onsdag, december 07, 2011

Vaxade malusäpplen


För ett tag sedan vaxade jag en mega skål med malusäpplen(de ligger i webbutiken).
De små söta äpplen får en sån härlig yta när man doppar de i vax. Färgen blir efter hur ofta man doppar de i vax, jag ville inte ha de riktig vita men i stället skiner det röda lite genom vaxet.
Dessutom konserveras dessa små äpplen när man har doppat de i vax. Ytan blir avslutat från syre och där inne i vaxlagret blir äpplen äldre så klart men de ruttnar inte. De skrumpnar ihop istället.
Så länge inte vaxlagret blir förstört på något sätt kan du bevara dessa äpplen i flera månader tills du tröttnar på de.
Här om dagen kastade jag några när jag rensade en kruka som hade stått i mitt förråd, still a live men stenhård inuti.

I köket har jag en stor glaskruka som jag har en mini gran på rot i, lite små tråkigt med bara vatten i kruka så en handfull av dessa små äpplen fick bada i vattnet.
Detta är alltså en test för jag vet inte om de håller lika bra i vattnet. Vi får väl se.

Ta det försiktig där ute, halt som bara den, i alla fall här i Skåne.
Njut av dagen.
Kram Gerda



In oktober kreeg ik van mijn broer uit Nederland een grote zak met malus(sier)appeltjes.
Veel te veel om voor mij alleen te gebruiken dus heb ik een partij uitgedeeld en ik heb een partij gedoopt in wax.
Ik vindt het zo mooi die kleine schatjes met een klein jasje van wax. Hun rode huidje schijnt er nog steeds een beetje door heen en dat maakt het zo mooi. Hoe wit of hoe rood je ze wilt hebben hangt af van hoe vaak je ze in de wax stopt.
Bovendien zijn ze ontzettend houdbaar als je ze van een waxlaagje voorziet. Van de week vond ik er nog een paar van vorig jaar, de appeltjes waren van binnen helemaal inelkaar geschrompeld en het waxlaagje zat er nog keurig omheen.

In de keuken heb ik een glazen pot staan waar ik een mini kerstboompje met wortel en al heb staan.
Die glazen pot met alleen het water vond ik een beetje saai dus heb ik een handvol met deze kleine apppeltjes in het water gelegd. Het is een experiment van mijn kant want ik weet niet of ze even houdbaar zijn in het water, het ziet er in ieder geval gezellliger uit.


Geniet van deze dag.
Lieve groetjes Gerda

6 kommentarer:

  1. Wat een mooi sfeertje heb je in huis! En wat grappig zo'n minikerstboompje, die heb ik hier niet gezien hoor :-)

    Fijne dag, groetjes claudia b.

    SvaraRadera
  2. Hoi Gerda,

    Wat leuk zeg, ik blijf dat zoooo mooi vinden. Heb je dat boompje even geleend in het bos?? Wel een leuk idee!

    Ik heb er vorig jaar ook gemaakt. Ze hebben heel lang gestaan,daarna heb ik ze weggegooid. Niet aan gedacht om er wat van te bewaren!

    Maar je brengt me op een idee,het was zo ontzettend leuk om die te maken!!! En het kaarsvet staat nog klaar!

    Bedankt voor de tip!!

    Lieve groetjes uit een koud, stormachtig Nederland ♥

    SvaraRadera
  3. De appeltjes in kaarsvet is een geweldig idee, de la van de koelkast ligt hier vol hoor:)))
    Ik vind je experiment ook zo leuk, wat een goed idee....wat is het toch leuk om zo bij elkaar te mogen kijken en ideetjes op te doen.

    Lieve groetjes,
    ♥Eefie

    SvaraRadera
  4. Wat een heerlijk sfeertje bij jou Gerda..leuk die malusappeltjes en je boompje wat leuk gedaan allemaal.
    Maar.....je zegt wax is dat gesmolten kaarsvet of zoiets???
    Zijn je kindjes weer opgeknapt????

    Groetjes Fia vanuit een stormachtig en nat nederland...brrrr

    SvaraRadera
  5. Hej! vad charmigt med vaxade äpplen så där! Toppen att de håller så länge, perfekt dekoraion så här till jul! Ha en fortsatt fin vecka! Kram Helena

    SvaraRadera