måndag, februari 06, 2012

Olivträd på vintertid

Jag har här och där läst att många tycker om att ha ett olivträd hemma men att de antingen är rädda för att inte klara av den eller så dör de.
Jag har alltid haft olivträd, båda utomhus, såväl som inomhus(året runt)och jag har inte haft några problem än så länge.
Jag vet att det inte rekommenderas att ha ett olivträd inomhus året runt men jag strider ibland mot naturen och har nu ett olivträd i mitt köksfönster som har stått där i typ 2,5 år, jag erkänner ärlig att det inte är världens finaste men den växer och mår bra. Hade den få stå ute om sommaren hade den vuxit mer men jag vill inte vara utan den på sommaren, ler.
Jag ville i alla fall ge er några tips om hur man sköter ett olivträd på vintertid.

Olivträdet är visserligen förhållandevis tålig mot frost, klarar några minusgrader, men när kylan kommer på hösten tar du in växterna för att övervintra så ljust som möjligt och i temperatur mellan 2 och 10°. Där vattnas de sparsamt så att inte rötterna ruttnar, men ändå så mycket att jorden inte torkar ut.
Ett olivträd behåller bladen över vintern och måste ha tillgång till ljus. Ju varmare det är desto mer ljus behöver de.
Har man inte perfekta övervintringsplatsen, men har gott om bostadsrum kan man testa att övervintra i ett svalt rum där man stängt av elementet. 
Jag har ingen uterum och tycker inte om att förvara mina fina olivträd i mannes garage.
Där skulle jag bara glömma att ge den vatten och så tycker jag de är alldeles för fina och vill njuta av de även vintertid.
Om du kan erbjuda ditt olivträd en inte alltför varm och torr plats som är ljus och du håller koll så att det inte torkar ut går det bra att förvara den inomhus. Duschar gärna ditt träd med en blomspray.
Det är för bra för blombildning att ett olivträd förvaras svalt men då får jag nöja mig med ingen eller liten blombildning. I fjol hade jag till och med ett olivträd som hade fått blommor inomhus, inte många, kunde räkna de på fingrarna men de var där.
Hur ofta du ska vattna beror på hur svalt det står. Står ditt olivträd i ett frostfritt uterum eller annan sval rum ska du ge det vatten när jorden börjar kännas torr på ytan.
Mina olivträd som jag har här inne med golvvärme och allt ger jag en gång i veckan en rejäl klunk(nästan en halv liter vatten per stor kruka), jag brukar ge de på måndagar vatten så att jag inte glömmer när jag gav de vatten sist.
De flesta människor pysslar om sina växter för mycket (nu menar jag att de ger för mycket vatten)och då är risken stor att rötterna ruttnar.
Var nu inte rädd att olivträdet tappar en del blad under vintertiden, detta är helt normalt, det är de ändrade klimatomständigheterna som gör att de tappar en del. Bladen kommer tillbaka på våren.
Och våren blir det igen även om det nu känns som all hopp försvann.

Kram Gerda


Hej lieve lezers,
Ik vertelde aan mijn zweedse blogvrienden dat ik nogal wat olijfboompjes in huis heb en dat ik ze het liefst het hele jaar rond ze hier in huis wil hebben te staan.
Het beste voor een olijfboompje is de periode dat ie weer lekker naar buiten kan en genieten mag van de zonnestraaltjes maar ik vecht soms wel eens tegen de natuur in.
Ik moet zeggen dat dit mij al aardig gelukt is want ik heb een klein olijfboompje in het keukenraam staan en die staat er nu zo´n 2,5 jaar zonder dat ie ooit buiten is geweest.
Lees je op de verschillende tuin/groen sites raden ze je het af om een olijboom het hele jaar rond in de huiskamer te hebben(te droge lucht en te weinig licht)maar soms doe je dingen die je gewoon niet kunt laten. Ik moet eerlijk zeggen dat ie niet snel groeit maar mooi groen dat is mijn kleine boompje.


Ik geef mijn olijfboompjes altijd één keer in de week een flinke scheut(bijna een halve liter) met water en dit doe ik altijd op de maandagen, zo vergeet ik niet wanneer ze water hebben gehad.
Af en toe lekker douchen met mij of de plantenspuit vinden ze ook heerlijk.
Ik heb nu één grote olijfboom in de badkamer staan die gaat binnen kort weer naar buiten als het kan maar de ander twee heb ik dus binnen staan en die houd ik daar ook.
Een beetje bladverlies moet je altijd rekening mee houden maar die komen wel weer terug als het voorjaar wordt.
De meeste mensen die zeggen dat ze snel dood gaan vertroetelen hun boompje waarschijnlijk te veel, geef je te veel water dan verrotten de wortels met dood tot gevolg. En natuurlijk kan het ook de andere kant op als je ze laat verdrogen dan gaan ze ook de pijp uit.
Verder eist een olijfboompje veel licht zowel ´s winters als zomers. 
Groene vingers heb ik niet hoor want ik laat ook planten dood gaan maar met deze olijfboompjes heb ik misschien wat meer geluk.

Liefs Gerda

18 kommentarer:

  1. Hej och tack för din kommentar!!!!
    Vilken fin blogg du har!!!
    Här måste jag kika in oftare!
    Tack för tipset om olivträd!!!!
    Jag har ett men det har tappat en del blad nu på vintern!!!
    Hoppas du får en ny fin vecka
    Kramar Kathrine

    SvaraRadera
  2. Med så stora och vackra fönster så är det ingen risk att ditt olivträd får för lite ljus. Ha en fin vecka /Therese

    SvaraRadera
  3. Jag har inte vågat prova ett olivträd men det kanske man ska !? ;)
    Kram Anki

    SvaraRadera
  4. Hej
    Har mitt olivträd i badrummet och det verkar trivas där sedan flyttar det ut på våren.....
    ha en vacker dag!
    kram
    sandra

    SvaraRadera
  5. Ik hoop dat je geluk aanhoud, Gerda!!

    Ik vind ze ook prachtig! Ik zou er ook graag een boel hebben.

    Ik heb er maar eentje, die heb ik voor anderhalf jaar gekocht.Hij heeft de vorige winter (en die was best pittig)overleefd.Ik dacht eerst dat hij dood ging, maar hij is weer uitgeslagen. Niet vol maar ik hoop op meer!!

    Nu heb ik hem onder het afdak staan. Dus benieuwd wat het dit jaar word.

    Fijne week.

    Lieve groet, Thea ♥

    SvaraRadera
  6. Ik heb ook een olijfboompje die ik in de winter binnen zet, vorig jaar is hij erg uitgevallen toen hij binnen was maar zodra hij in het voorjaar weer naar buiten gaat komt hij weer helemaal bij.
    goeie tip om hem iedere maandag een flinke scheut water te geven, ga ik ook proberen.
    hele fijne week,
    groetjes Anneke.

    SvaraRadera
  7. Men tack för tipset!
    Jag hör till dem som inte vågat köpa något ännu, just pga övervintringen.
    Kanske ska jag våga prova ändå.... de är ju så fina!
    Kram på dig!
    och missa nu inte min tävling....
    Sofia

    SvaraRadera
  8. Ik laat zelfs nog een cactus doorgaan (en dat voor een bloemist.. schandalig hé!) Olijfboompjes heb ik ook al eens geprobeerd..maar ook die gaan dood.
    Dat jij ze dan kan overhouden heb ik dan ook veel bewondering voor!

    SvaraRadera
  9. Jag tillhör den där trogna skaran som sldrig nånsin ger upp, hihi...har haft fyra stycken som valt att vandra vidare, ja det ena åt katten upp, fniss och dom andra har jag nog varit för "snäll" mot (för mycket vatten)! Det senaste som jag har nu kanske kan överleva om jag följer dina råd...Tack vännen!
    Dessvärre blir det nog för varmt då alla fönster har element under men vi får se!

    Ditt olivträd är iaf jättefint, och så stort...

    Kram till dig hjärtat!
    Anki

    SvaraRadera
  10. Your olive tree is lovely, Gerda! I have always loved growing plants indoors, but unfortunately, our tiny cottage that we are living in now is heated by a wood stove and everything dries out! So I wait for Spring. :)
    Wishing you a lovely week!
    Hugs,
    Zuzu

    SvaraRadera
  11. Onze olijf overwinterd op onze slaapkamer. Heel licht en meestal koel. Met dit weer draaien we wel eens de verwarming open voor we naar bed gaan. Hij gaat nog goed, maar het duurt nog even voor hij naar buiten kan.
    groetjes,
    Marianne.

    SvaraRadera
  12. Det är verkligen vackert med olivträd! Jag tillhör de som tar död på sina... :-/ Kanske får göra ett nytt försök snart.

    Kram Linda

    SvaraRadera
  13. Jag har nog för varmt inne för att ett olivträd skulle trivas....men om jag isolerar verandan skulle det bli perfekt :)

    SvaraRadera
  14. Inte lyckades jag med mitt olivträd...blev massor utav ohyra efter en månad inomhus så det blev soptunnan tyvärr..blir att inhandla ett nytt i maj...ska försöka höra av mig denna vecka...behöver beställa som du vet...kram

    SvaraRadera
  15. Ja, dat klopt.

    Vorig jaar heeft hij niet onder het afdak gestaan, maar net er voor.Ik had hem niet ingepakt of zo!

    Dit jaar heb ik hem in de herfst, nadat ik daar alles wit had geschilderd , hem in de hoek tegen het huis gezet.Ik hoop dat het nu weer goed gaat.
    We zien wel.

    Ik vind ze bast duur in aanschaf,maar deze kocht ik voor nog geen 10,- euro. Dus dat viel mee.

    Weet je wat ik ook heel mooi zou vinden......een krans er van.Maar ik droom wel verder, dat gaat niet lukken!!!!☺

    Liefs Thea ♥

    SvaraRadera
  16. Dette var nyttig, jeg er en av dem som gjerne vil ha et oliventre, men som tenker at jeg sikkert kommer til å drepe det...men kanskej jeg skal forsøke likevel =) Det er jo så vakkert!!

    SvaraRadera
  17. Hej. Nu finns det ett växthotell i Göteborg som tar emot olivträd, citrusträd m.m. över vintern. Gå in på www.hotelldahlia.se

    SvaraRadera